به گزارش قدس انلاین وبه نقل از « روابط عمومی آوانسن » چهل و نهمین قسمت از این برنامه زنده تصویری شب گذشته با موضوع "تئاتر تعزیه و آیین های عاشورایی" شب گذشته پخش شد
در ابتدای این برنامه رضا حسینی هنرمند مطرح تئاتر مشهد گفت: در اینکه تعزیه "تئاتر" است یا "آیین" اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. خیلی از کارشناسان تعزیه را «تئاتر» میدانند و بعضی «آیین» . برخی صاحبنظران هم تعزیه را؛ هم تئاتر و هم آیین می پندارند . اقای ممنون آن را مشخصا تئاتر می نامد به دلیل اینکه تعزیه نوعی روایتگری ست با سبک و سیاق برشت. اما آنچه اهمیت دارد این است که اگر ما تعزیه را تئاتر کامل ببینیم اشتباه کرده ایم و اگر تعزیه را آیین کامل ببینیم باز هم اشتباه کرده ایم. به این نکته باید توجه کرد که وجه آیینی تعزیه بیشتر از وجه تئاتری آن است و تعزیه ریشه در مراسم آیینی ما دارد.
رضا حسینی با اشاره به تاریخچه آیین ها افزود: "آیین ها" مراسمی هستند برای ارج نهادن به گذشته، در واقع فلاش بکی به گذشته هستند؛ گذشته ای که باعثِ فخر ماست. پس آیین ها پل ارتباطی بین ما و گذشته مان هستند و "تعزیه ها" برای زدودن زنگار از روح ما هستند. تعزیه از دوران آل بویه شروع شده و اصالت آن به واقعه عاشورا بازمی گردد اما اینکه تعزیه دقیقا از چه زمانی آغاز شده حائز اهمیت نیست، نکته ی مهم و اساسی آن است که "تعزیه" نمایشی ست که هویت و پیشینه اش متعلق به شیعیان است و از کسی وام گرفته نشده، دولتی نیست و از مردم کوچه و بازار شروع شده و رشد کرده و در نیمه دوم عصر صفویه تکامل یافته و در دوره ناصر الدین شاه و قاجار به اوج خود رسیده.
در بخش دیگری از برنامه «کاظم ضابطی» از تعزیه خوانان قدیمی مشهد در رابطه با نسخ قدیمی تعزیه اظهار کرد: من نسخه ای دارم متعلق به ۲۵۰ سال قبل که مربوط به یکی از مجالس قدیمی است. در مجالس قدیم «پیس» را در چند نسخه می نوشتند و به عوامل می دادند، به جز یک نسخه را که «نسخه فهرست» بوده و متعلق به کارگردان بوده است. در این نسخه همه چیز کدگزاری شده بود.
این کارشناس ادبیات یکی از آسیب های تعزیه را خود داری سرایندگان اشعار تعزیه از آوردن نام شان در اشعار می داند و می گوید: «تعزیه» در تمام کشورها وجود دارد اما به این شکلِ نمایشی خواستگاهِ ایرانی دارد و یا از طریق نسخ به دست ما رسیده یا اینکه سینه به سینه نقل شده و آن را حفظ کرده اند.
نظر شما